Vad är Lukas 10?

I Lukas det tionde kapitlet ger Jesus följande instruktioner till sina lärjungar:

1 Därefter utsåg Herren sjuttio andra och sände dem två och två framför sig till varje stad och plats dit han själv skulle komma. 2 Han sade till dem: ”Skörden är stor, men arbetarna är få. Be därför skördens Herre att han sänder ut arbetare till sin skörd. 3 Gå ut! Se, jag sänder er som lamm in bland vargar. 4 Ta inte med er någon börs eller lädersäck eller några sandaler, och hälsa inte på någon under vägen. 5 När ni kommer in i ett hus, säg då först: Frid över detta hus. 6 Och om där bor en fridens man, skall den frid ni tillönskar vila över honom. Annars skall den vända tillbaka till er. 7 Stanna i det huset, och ät och drick vad ni får, ty arbetaren är värd sin lön. Flytta inte från hus till hus. 8 Och när ni kommer till en stad där man tar emot er, så ät det som sätts fram åt er. 9 Bota de sjuka i den staden och säg till folket: Guds rike är nu hos er. 10 Men om ni kommer till en stad där man inte tar emot er, gå då ut på gatorna och säg: 11 Till och med dammet som har fastnat på våra fötter i er stad stryker vi av för att vittna mot er. Men det skall ni veta att Guds rike är nu här.

När vi läser vidare i evangelierna och Apostlagärningarna upptäcker vi att de här instruktionerna återkommer i praktiken både hos Jesus och apostlarna.

Jesus och lärjungarnaVarför följa instruktionerna i Lukas 10 idag?

  • Ta Jesus till folket istället för att försöka fÃ¥ in folk i kyrkan. Evangelisation har ofta handlat om att troende människor ”gÃ¥r ut” för att ”nÃ¥ ut” bland människor och sedan ”bjuda in” dem till kyrkan. Jesus har befallt oss att göra lärjungar och lovat att han kommer att bygga sin församling. Lukas 10 handlar om att församlingar fÃ¥r uppstÃ¥ där människor redan är och lever sina liv. Befintliga gemenskaper blir församlingar när människor kommer till tro och blir lärjungar till Jesus.
  • Lärjungar är de utsända. När vi försöker bjuda in människor till en församling förväntar vi oss av dem att kliva över alla kulturella trösklar. Förutom den omvälvande erfarenheten av Jesus och att börja följa honom förväntas det outtalat att människor ska knäcka den kulturella koden, förstÃ¥ sprÃ¥ket osv. I Lukas 10 är det lärjungarna som är de utsända. Det är de som är missionärer som gÃ¥r över kulturella trösklar. Lärjungarna förväntas att äta maten dit de kommer. Knäcka den kulturella koden. FörstÃ¥ sprÃ¥ket.
  • Inhemska församlingar fÃ¥r grundas. I internationell mission bland onÃ¥dda folkgrupper rÃ¥der numera nästintill konsensus att det behöver grundas inhemska församlingar med inhemska ledare. Mission präglad av kolonisation, makt och utbredandet av västerländsk kultur är ett mörkt kapitel i kyrkans historia. I det mÃ¥ngkulturella samhället i Europa finns ett stort behov av att inhemska församlingsrörelser, med sann potential att nÃ¥ ”sina egna”, fÃ¥r grundas i varje kultur och subkultur. (Sen kommer det givetvis att ske överlappningar/korsbefruktningar och större mÃ¥ngkulturella uttryck för bredden i Guds rike.) Om inhemska församlingar ska fÃ¥ uppstÃ¥ behöver vi motstÃ¥ frestelsen att alltid försöka fÃ¥ med människor till befintliga församlingar och istället vÃ¥ga lÃ¥ta Jesus bygga sin församlingar där människor redan lever sina liv, i deras specifika kultur. De församlingarna kommer förmodligen att se, lÃ¥ta, kännas och dofta annorlunda än mÃ¥nga församlingar du har varit i förut, men du kommer definitivt att känna igen Jesus.
  • Visionen om en multiplicerande rörelse. När kristna traditionellt har ryckt människor ur sin kulturella hemvist in i existerande kyrkliga sammanhang har ofta potentialen till multiplikation till lärjungar och församlingar gÃ¥tt förlorade. När människor som kommer till tro uppmuntras att vara kvar och fÃ¥r hjälp att sprida de goda nyheterna om Jesus finns potential till multiplikation av lärjungar i personens hela relationella nätverk och multiplikation av församlingar eftersom enkla inhemska församlingar är enkla att multiplicera medan stora kyrkliga sammanhang är svÃ¥ra att multiplicera. Den typen av multiplicerande rörelser av lärjungar och församlingar har vi ännu inga exempel pÃ¥ i Sverige, däremot pÃ¥ andra hÃ¥ll i Europa och inte minst pÃ¥ andra hÃ¥ll i världen (exempelvis Asien).

Exempel och rapporter om Lukas 10:

Lukas 10 äventyr i Helsingborg

Från Lögarängsstranden till Syrien

Bön, mission och dopfest i Nottingham